söndag 28 april 2013

Utverdering om måltid


Mitt och Viktors Hemkunskaps arbete:

Maträtten var: Tacos

Smak: Det var en väldigt god maträtt, jag tyckte om den.
Men det som kanske inte var så bra var att bröden inte blev tillräckligt stekta och var en aning ”degiga” eller vissa var degiga andra var helt perfekta, det kan nog bero på att dom var olika tjocka.
Jag tyckte om köttfärsen, den smakade rätt gott men det var inte tillräckligt kryddat, hade vi kryddat lite mer så hade det blivit perfekt.

Lukt: Allt luktade väldigt gott, det luktade Tacos runt köket vilket gjorde att magen nästan kurrade för att man blev hungrig.
Det var inget som var så negativt med lukten.

Utseende: Köttfärsen såg ut som en köttfärs men kanske inte en tacoköttfärs utan man kunde se lökbitarna. Bröden såg kanske inte perfekta ut, dom var definitivt inte runda men dom smakade bröd så.
Vi hade med det som skulle vara i en tacos ; ost, paprika, tomat etc och det blev en bra måltid.
När vi väl lagt upp det i små burkar och lagt upp maten på tallriken så blev det en väldigt bra måltid.






Recept:

Tortillas:
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1 1/2 msk flytande matfett
1 dl vatten

Färsen:

150 g eko. blandfärs 
1/2 vitlöksklyfta 
1 eko. gullök 
Spiskummin 
Chilipulver 
Tomatpuré 
Vatten 




tillsättning:

Gurka 
sallad
tomat
paprika

Hur vi gjorde: 
Jag började med att steka kött färsen. Sedan så tillsatte jag chillipuvret, spiskummin, löken, tomatpurén och vatten. Under tiden så bakade Jennipher degen till tortillas. När hon var klar så formade vi degen i en cirkel och sedan stekte vi den i en stekpanna. Sedna så hackade vi grönsakerna och la de i olika skålar. Till slut så rev jag osten med ett rivjärn.  

Priser:
Tortillias:
3dl vetemjöl: 23 kronor (2kg vetemjöl i påsen, 3dl väger 195g)
1tsk bakpulver: 12 kr (per burk)
1krm salt: 6 kr ( per burk 150 g)
1 1/2 msk matfett: 40 kr ( vi använde olivolja, kostar 40 kr per flaska)


tillsättning:
Gurka: 20 kr, per kg
sallad: 40 kr, per kg isbergssallad
tomat:30 kr, per kg
paprika: 15 kr (30 kronor 2 paprikor)

färsen:
150 g blandfärs: ca 15 kronor  (ett halvt kg kostar 40)
1/2 vitlöksklyfta: 1 kr
1 eko gullök: ca 7kr  (ett halvt kg kostar 18, en lök väger 200 g)
Spiskummin: 18kr (per burk)
chilipulver: 15kr (per burk)
tomatpuré: 14kr (per tub)


Allt blev 250, men det var om man handlade alla varor i paket .
Alltså om man handlade t ex en hel gurka.
Jag har inte räknat ut hur det skulle bli om det var två måltider för jag hann inte kolla upp det.


Talriksmodellen:


















Matcirkeln:





















Måltiden: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar