torsdag 5 september 2013

NO Robot

Lektion 2

Vad gick bra?
sv: att  det gick snabbare denna lektionen, vi jobbade bättre även om vi bara var 2 styckna den lektionen för att Linn var sjuk så gick det väldigt bra.

Vilka problem uppstod?
Att vi var tvungna att börja om med projektet då det skedde ett misstag i det, men annars gick det väl någolunda bra. Att bygga var svårt, det var saker som gick fel och vi blev väl trötta på det?

Hur löste du dem?
sv: Vi började om och koncentrerade oss bättre.

Lektion 3

Vad gick bra: Vi fick till det med programmen och vi kunde se hur långt vi skulle köra.
Vi testade oss lite fram och vi jobbade gemensamt.
Igenom att räkna hur lång sträckan går på en rotation och sen multiplicerade vi sträckan och fick den fullständiga sträckan för den och det rätta antalet rotationer.
Vi räknade att en rotation var 17,5 centimeter så om man mäter hur långt den ska åka så kan man dela med 17.5 och man får fram rotationerna och det antalet rotationer som behövs.


Vilka problem uppstod ?
sv: Det uppstod väl inte så många större problem, vi fick till programmet och jobbade bra, det blev väl små problem men vi fixade det bra. Det största problemet som uppstod var vid lektion två då Linn hade byggt på fel robot vilket gjorde att det blev fel men vi byggde å vår egna och det blev bra.

Hur löste du dem?

Vi försökte först att se hur vi kunde lösa dem sen så om vi inte kunde det så frågade vi Lisa 






tredje lektionen:
Vi programerade roboten så den kunde parkera.


Vad gick bra:
Vi gjorde som innan, hjälpte till mycket i arbetet och detta gick snabbare. Vi visste liksom vad vi skulle göra och vi visste hur vi skulle göra för att den skulle åka i rätt hastighet och längd.

Problem som uppstod?
Ja att det var att den vissa gånger gjorde en för hård sväng, backade bak längre och mer men vi fixade det med rotationer och hastighet så fixade allt sig.

Hur löste vi dem?
Jo igenom att mäta rotationerna och att se hur långt det gick innan den svängde och hur långt den svängde kunde vi dela den längden med hur långt en rotation gick alltså längden delat på 17,5 så det var så vi löste problemen! C:

1 kommentar:

  1. Det var bra att du beskrev hur ni räkna ut det och att du fick med allt som vi gjorde. Synd att du inte hade några videor som man kunde se

    SvaraRadera