måndag 1 december 2014

Musikarbete Mozart


MOZART.


Mozart eller hans fulla namn är Wolfang Amadeus Mozart är född i Wien, Österrike den 27 Januari 1756 han dog den 5 December 1791 och blev endast 35 år gammal.
Mozart föddes under epoken wienklassicismen och har ett stort inflytande av just wienklassicismen. De instrument som Mozart använde som mest var Violin och Piano

OM MOZART:
Mozart föddes i Wien under epoken wienklassicismen. Hans föräldrar fick sammanlagt sjubarn varav det var två barn som överlevde det var Mozart och hans äldre syster. Han har sedan han var ett litet barn varit starkt intresserad av just musik. Mozart’s pappa insåg snabbt vilket stort intresse Mozart hade för musik och Mozart fick vid redan 3 års ålder undervisning i klaveri.
Han kunde vid redan sjuårs ålder spela musik från vilket notblad som helst. Mozart var mycket populär och spelade oftast piano på hov och vid firande.
Mozart levde många perioder under en grov depression och led mycket av olika sorters av sjukdomar.
Mozart ansågs vara ett geni, han kanske inte var ett geni matematiskt men han hade kunskapen att kunna läsa av noter redan från en sådan tidig ålder. Han har höll på med musik i princip hela sitt liv.
Man kunde se på alla Mozart’s sparade filer och skisser att han skrivit och komponerat ca 600 verk under hela den tiden då han levde. Han flyttade mycket runt och bodde ett tag i Italien

Ett av Mozart’s kändaste verk var Eine Kleine Nachtmusik som är en serenad där det spelas 2 violiner, viola, cello och en kontrabas i g-dur.
Eine kleine nachtmusik var en serenad men då mozart skrev den serenaden så hade han redan skrivit 12 sedan innan vilket gjorde att skälet till namnet “eine kleine nachtmusik” var att det var en liten serenad. De serenader han skrivit innan kunde vara på 40 minuter långa medan eine kleine nachtmusik var väldigt kort.
Eine kleine nachtmusik var tyvärr den sista serenaden som mozart skrev innan han gick bort.
De sa att mozart hade fyra stycken i serenaden men mozart själv menade att det fanns ca 5 satser i verket.
De sa att Mozart nästan aldrig gjorde en text utan ett syfte, utan ett ändanmål till det hela oftast en konsert eller en liknande uppträdelse. Hans ändanmål till eine kleine nachtmusik var troligen en konsert, troligen en gratiskonsert men det är inte många som vet om den konserten blev av.

INSTRUMENT
Mozart har mycket inflytande utav piano och violin, jag tänkte vi kunde fördjupa oss mer i violinen. Violinen är ett stråkinstrument som är medlem i fiolfamiljen.
En violin består av en mindre gitarrliknande sak och en stråke där man spelar med stråken mot strängarna för att skapa olika melodier. Violinen är väldigt dominerande i symfoniorkestern, stråkorkestern och stråkkvartetten. När man drar stråken över strängarna så bildas det olika melodier beroende på hur du håller fingrarna och i vilken tonart du bestämmer dig för att spela i.
Violinen har en väldigt melodisk och ljus stämma och kan klassas som en lugn melodi beroende på hur du spelas.
Som sagt hade Mozart mycket inflytande av just violinen men också pianot.
Pianot är en del av klaverinstrumenten men också stränginstrumenten. På ett vanligt hemma piano så finns det 30 olika delar.
När man spelar på ett piano så trycker man ju vanligtsvis ned en tagent som är kopplad till en liten trumsak som trummar mot en sträng så att det i sin tur skapas en melodi.


Wienklassicismen(1730-1820)
Wienklassicismen var en epok som varade mellan 1730 och 1820 alltså nästan 100 år.
Denna epok präglades mycket utav Joseph Haydn’s och Wolfgang Amadeus Mozart’s insatser och verk. Man kunde också räkna med Ludwig van Beethoven och hans tidigare verk då hans senare verk mer präglades av romantiken (1815-1910). De flesta var bosatt i Wien som ligger i Österrike för att det var ett sådant musikaliskt ställe just under Wienklassicismen därav namnet Wienklassicismen.
Musiken indelades i block som med olika sinnesstämmor vägde mot varandra och under just den perioden så utvecklades den “moderna” symfonin och det var då orkestern utvecklades och fick sitt nuvarande utseende.

De som komponerade hade en oftast framträdande melodislinga under sina verk, verken var mycket melodiska och ljusa.
Det var nästan helt och hållet homofonin som gällde under denna epok och det var en stämma som var väldigt självständig medan resten av stämmorna bildade en harmoni.

Ordet melodi fick en helt annan innebörd under denna period och det var under denna period som symfonin föddes.
Melodin var oftast symmetriska och balanserade man kan än idan börja nynna på en melodi och det är oftast att folk kan börja följa med i nynningen.


Romantiken(1815-1910)
Romantiken var framförallt 1800-talets tonspråk. Det var kompositören Ludwig van Beethoven som gick i förleden och det var hans eroica som utgjorde den hängbron som gick från den tidigare epoken wienklassicismen.
Den romantiska övergick till national romantik och impression romantik.
Romantiken var även med en bit in på 1900-talet men tog snabbt slut då modernismen bröt ut.
Soloisterna såväl sångare och instrumentaliter fick mer framträdande på plats och därmed stycken som var tekniskt sett mycket svårare och mer komplicerade.
Franz Schubert var en av de första kompositörerna som man kunde säga komponerade rent romantiskt. Men han kunde också samtidigt ha inflytande av wienklassicism då han hade en påverkan från just Mozart som hade sin tid under wienklassicismen.
Franz byggde sina kompositioner på melodier vilket dock särskiljer honom från den föregående epoken som byggde sina kompisitioner på motiv.

Romantiken hade 3 delar : Tidig romantik högromantik och senromantik.

Senromantiken är den sista delen i romantikens stilperiod och är också den delen där framförallt harmoniken utvecklades. Musiken utmärktes av många tonartsförändringar och det var ett brett svutlstigt och episkt tonspråk under epokens sista perioder.


Skillnader:Wienklassicismen var mer symfonier det var under den epoken som symfonin kom till. Det var oftast en stämma som var alldeles självständig som påföldjes av flera olika stämmor medans under romantiken så var det mycket komplicerade kompositioner och mycket svårare stycken tekniskt sett. Det var mer framträdande under romantiken som gjorde att det var mer komplicerat
Romantiken byggde sina kompisitioner på melodier men wienklassicismen byggde sina kompositioner på motiv de hade under perioden.
Medans wienklassicismen indelades i olika block som med sina olika senstämmor vägde mot varandra så hade romantiken det indelat i olika delar som var tidig romantik, högromantik och senromantik. Romantiken hade det mer indelat i tidsperioder och vad som utvecklades under dessa olika tidsperioder.


Likheter: Romantiken och wienklassicismen har ändå väldigt många likheter, fler likheter än skillnader faktiskt. De är båda mycket melodiska perioder där kompositioner från wienklassicismen var ett väldigt melodiskt stycke och kompisitioner från romantiken också innehöll mycket melodiska stycken.
Romantiken är ändå till en viss del uppbyggd från wienklassicismen som jag sa lite längre upp så var det Ludwig van Beethoven som byggde en hängbro mellan wienklassicismen och romantiken, det var mycket inflytelse från wienklassicismen som påverkade romantiken på olika bra sätt.



http://sv.wikipedia.org/wiki/Piano

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar