fredag 8 maj 2015

Flykt

Min historia.

Hej! Jag heter Tanja Blada, jag är 15 år gammal och går i femte klass.
Jag har alltid för många projekt på gång, lite för många för en 12 åring.
Många vänner har jag alltid haft och jag har en stor framtid som elitgymnast.
Jag flydde ifrån Stalonien.. ett land där diktaktur regerar,  ett land där frihet är en lögn.
När jag kom till Sverige så var jag endast 12 år gammal, Sverige verkade vara ett mycket bra land. När vi flydde ifrån Stalonien så var jag tvungen att lämna allt bakom mig , vi flydde på grund av att mina föräldrar var förföljda. Dom hade haft en underjordisk orginisation som stred emot diktatorn, diktator fick reda på det och fängslade dom.
Under den tiden var mitt liv ett rent helvete, jag levde med min moster som strax efter blev mördad. Det var då mina föräldrar rymde från fängelset.
Vi passerade ungefär 3 länder påvägen till Sverige, två av dessa länder låg i krig med Stalonien. Det var oerhört varmt och jag trodde ibland att vi skulle kvävas men här är vi. 


Vi hade hört att det körde en buss till Sverige om man betalade en summa pengar så den tog vi och vi åkte en farofylld resa mot Sverige. 
Inte visste jag att Sverige låg så långt ifrån Stalonien, resan tog evigheter och vi färdades igenom många oroliga krigs länder där de krigade.

Nu är jag här i Sverige, jag saknar ibland mitt hemland men jag hade aldrig kunnat haft det bättre.
I sverige finns något som är yttrandefrihet, jag får säga vad jag vill.

Det finns rättvisor i Sverige, och jag har gjort saker som jag aldrig skulle tro. JAg går i skolan och har många vänner.

1 kommentar:

  1. a)
    + Mycket fakta om Tanjas liv
    + Tydliga beskrivningar
    - Du kunde skrivit lite mer om hur hon har det i Sverige

    b)
    Ja detta skulle kunna vara ett verkligt personöde men det är kanske lite overkligt att de rymmer från fängelset eftersom det nog är ganska svårt.

    c)
    Man kan se att personen försöker fly när du skriver att föräldrarna blir förföljda osv.

    SvaraRadera