onsdag 25 mars 2015

HKK





Prisberäkning:
Ströbröd (1msk): 0,27 kr
Köttfärs(75g) : 6kr
Gullök(1/2 msk) : 0,3kr
Ägg(1/4): 0,525 kr
Salt (6krm): 0,06 kr
Svartpeppar(1/4 krm): 0,0575kr
Makaroner(50g): 1kr
Citron(1/2 st) 2,50kr
Gurka(1/4 st) : 1kr
Sallad(15g) : 0,3kr
Matfett, becel (1msk): 0,61

Totalt: 12,6225 kr


Värdera ditt val av måltid:
HÄLSA
Jag har valt att följa mat-cirkeln och tallriksmodellen så gott jag kan för att se till att alla aspekter kommer med i matlagningen. Köttet är bra för musklerna, köttbullarna har protein ifrån både köttfärsen och ifrån äggen. Pastan innehåller kolhydrater som ger dig energi. Salladen är ett gott och nyttigt tillbehör och salladsdressingen som jag hade i salladen gör att salladen inte blir torr och i dressingen finns citron och salt, salt är bra för kroppen och citron innehåller vitaminer som är bra för att du ska kunna hålla dig pigg och glad.

EKONOMI
Det mesta är närproducerat och alltså billigare. Jag valde att kostnadsberäkna utefter de billigaste varorna för att få priset under 15 kr.Det bästa är om allt är närproducerat.
Kostnaden på denna måltiden är mycket viktig då det är mycket billigare än en köpt måltid ifrån din närmaste mataffär.

MILJÖ
Detmesta av maten är närproducerat. JAg har försökt att se till att all mat var närproducerat och kunde produceras året runt så att den inte har färdats en alldeles för lång bit. Om varan kanske kommer ifrån spanien så flyger den med flyg och åker lastbil vilket påvärkar växthuseffekten. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar